hasil typewriting aku

February 12, 2012

halal atau haram ?

assalamualaikum , n3 kali nih suma orang taw hat hampa suma opssss bukan suma yang sambut sesetengah ja la kot . ingat tarikh nih 14 febuari ? ouh senang cqita valentine's day . haaaa . taw teruih kan . sambut hari kekasih nih sudah jadi amalan atau budaya pada orang Islam tambah tambah dengan remaja zaman la nih . 


hampa taw dak valentine tu apa ? sapadia ? benda apa ? mai check habaq bagi valentine tuh sempena nama seorang paderi besar kristian kot , nama dia Saint Valentine (Spain) . pada 14 februari lahanat tuh berjaya jatuhkan Islam kat Cardova . dan Ratu Spain sangat teruja dengan kemenangan tuh sampai tabalkan 14 februari tuh sebagai hari kekasih . perghh . umat Islam yang sambut tuh sequpa macam sambut kejatuhan Islam la , agama sendri kot . sebenaqnya banyak lagi perkara bertentangan . aku amik satu ja la .ngee .


sat nak bagi sedaq lagi nih . hmm . fyi , Panel Kajian Aqidah (PKA) dan Panel Kajian Syariah (PKS) Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) memutuskan bahawa amalan menyambut Hari Valentine adalah haram dan bertentangan dengan ajaran Islam . * mr . google info .


Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-71 yang bersidang pada 22 hingga 24 November 2005 memutuskan :


“Bahawa amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan Islam. Roh perayaan itu mempunyai unsur Kristian, amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam. Oleh itu amalan meraikan Hari Kekasih tidak digalakkan oleh agama Islam.”

disertakan video sekali hahaha . jum sama sama kita renungan . dari Ustazah Siti Nur Bahiyah .
ha . ada freebies say no to valentine's day  SINI

. hope enjoi reading . gimme one LIKE . peace yaww .

23 comments :

Bluewendy said...

huhu...tak smbut lah ari tuh...=.="

AIRA said...

14/2 ni eh valentine..tak tau la pulak n x pernah nak amik tau pun...tau pasal sejarah napa hari tersebut disambut..

CiK FizA said...

Nice Info. Yup. Memang haram. Jangan sambut ya faiz! >.<

Cik tikah said...

jangan sambut :)

..cik hana.. said...

dari kecik sampai besor x pernah ada keinginan pun nak sambut valentine day ni,mengarut je sambut hari kekasih ni..ni la masyarakat kita suka sangat meniru budaya barat....sambut mothers day ke fathers day ke lagi best ..leh bawak parents pi jenjalan :)

..cik hana.. said...

dari kecik sampai besor x pernah ada keinginan pun nak sambut valentine day ni,mengarut je sambut hari kekasih ni..ni la masyarakat kita suka sangat meniru budaya barat....sambut mothers day ke fathers day ke lagi best ..leh bawak parents pi jenjalan :)

cik kiwi's said...

valentine?. harini lah anak anak muda dok lupa dan lalai. berseronok tak hingat dunia.

9 bulan pashtu. banyaklah acara buang anak pulak. haishhh!!!. ni la dia!!

syafiqakarim said...

tak sambut.tak pernah berminat.
entah apa benefit -.-

syafiqakarim said...

tak sambut.tak pernah berminat.
entah apa benefit -.-

Sarah Mohd Saleh said...

melayu islam sgt taksub dgn mnde2 sweeet cenggini.haihhh

ChaCha said...

tak teringin nak sambut. sekian. :P

Aen Hawatie said...

bUT remaja zaman skunk ni .. dah taw cm tu .. tapi sambut jugax .. x faham la ..

cik Kartun said...

Tak pernah sambut seumur hidup..
dan tak ingin p0n.. terang lagi nyata HARAM kot

Ahmad Sabree said...

haram! dalam islam tiade istilah sambutan tersebut! ish2... beristiqamah di jalan Allah adalah jauh beribu lebih baik daripade ini semua...

Sharifah Syahirah said...

yes..nice info..harap bemanfaat untuk semua orang.haram tetap haram.kan..?

syira rahim said...

say no to valentine's day :-) hihi

siti aesyah said...

sy dh taw pasal nie ..betul2!! KITA SEBGAI UMAT iSLAM HARAM smbut menda nie....

faizah husna said...

haram dan selamanye haram :)

aiNa yaZiD said...

katakan tidak pada valentine....

tak penah sambut n tak ingin nak sambut.. =)

::WafaIrdina:: said...

say NO 2 valentine
kita MUSLIM xsambut hari Valentine..
:D

yaya nazeerah said...

kte sambut birthday kakak je 14 Feb ;)

Fakhrul Haiyin said...

xda faedah pn sambut vlntine day yg ntah apa tu. hehe.

nadilah said...

salam terima kasih diatas info pasal valentine day..dila x sambut pun sbb x der pakwe huk huk huk