hasil typewriting aku

January 21, 2012

belajaq daqi pengalaman :)

assalamualaikum :) ..entry nih mungkin berguna bagi sesiapa ja yg dok bersedih d luaq sana...begitu jugak dengan aku..setaun aku xda hal tuju,sedih,pikiaq yang bukan pasai masa silam aku..dihantui,d belenggu..mimpi2 buquk..hmm...tapi,ALLAH tu ada,DIA peqati tindaktanduk kita DIA sayangkan umat-NYA..jadi DIA menurunkan musibah yang mungkin xdapat kita tangani or kita terima..ya..memey penah jadi kat aku..hmm.dan bila kita ditimpa bala atau duji,kita akan mencari-NYA jugak..yup..lumrah..or habit bagi suma manusia kot kalo ada masalah baqu nak jumpak dgn ALLAH..sama ja macam aku.hihi.tapi aku dah belajaq daqi kesilapan..dan buku nih serba sedikit bagi dorongan tok lupakan suma nya . n terima kasih la kat kakak aku NorFasiha Ameera..ngee..thankzz sebab bg buku nih..ngeeeee :D..hmm nih nk kongsi serba sedikit maklumat yang berguna lam nih..jum !

67.Janganlah Bersedih,Bacalah Kaedah-Kaedah Menuju Bahagia .

  • ketahuilah bahawa jika anda tidak hidup dalam batasan hari ini , tentu fikiran anda akan melayang ke mana-mana.seterusnya semua urusan menjadi kacau bilau serta kecemasan dan kedukaan anda akan menjadi lebih banyak.inilah makna sabda Rasullulah Shallallahualaihi Wasalam :


Bila engkau berada pada pagi hari,janganlah menunggu datangnya petang hari 
 Bila engkau berada pada petang hari,janganlah menunggu datangnya waktu pagi .

  • lupakan masa lalu dan semua yang telah terjadi.tumpukan diri anda pada masa kini kerana memikirkan masa lalu dan sesuatu yang telah terjadimerupakan satu kebodohan yang menyebabkan kegilaan.
  • jangan menyibukkan diri dengan masa depan,sebab ia masih berada di alam ghaib.jangan fikirkan hingga datang dengan sendirinya.
  • jangan mudah tergoncang dengan jritikan .teguhkan pendirian andadalam menghadapinya,dan sedarilah bahawa kritikan ini akan mengangkat diri anda setara dengan kritikan tersebut.
  • beriman kepada Allah ,dan beramal soleh adalah kehidupan yang baik dan bahagia.
  • barangsiapa menginginkan ketenangan ,ketenteraman dan kesenangan maka berzikirlah pada Allah.
  • setipa hamba harus menyedari bahawa segala sesuatu yang terjadi itu berdasarkan ketentuan qadha qadar.
  • jangan menunggu ucapan terima kasih dari seseorang.
  • persiapkan diri anda untuk  menerima kemungkinan terburuk.
  • kemungkinan yangterjadi itu ada baiknya untuk diri anda.
  • semua kententuan Allah(qadha) bagi seseorang muslim adalah baik baginya.
  • berfikirlah tentang nikmat ,lalu bersyukurlah.
  • percayalah bahawa apa yang anda miliki jauh lebih baik daripada yang dimiliki orang lain.
  • dari masa ke semasa selalu saja ada jalan keluar.
  • dengan musibah hati akan tergerak untuk berdoa.
  • musibah itu akan menajamkan nurani dan menguatkan hati.
  • sesungguhnya dalam kesulitan terdapat kemudahan.
  • jangan hancurkan hidup anda kerana perkara-perkara yang remeh.
  • sesungguhnya Tuhan kamu itu Maha Luas keampunan-Nya.
  • jangan marah,jangan marah,jangan marah ! .
  • janganlah risau hanya kerana tidak mempunyai harta dunia , sebab kehidupan ini tidak lebih hanya sekadar sepotong roti ,seteguk air dan bayangan.
  • (dan,di langit terdapat (sebab-sebab) rezekimu dan terdapat (pula) apa yang dijanjikan kepadamu) (adz.-Dzariyat:22)
  • kebanyakkan dari apa yang anda takutkan tidak akan berlaku.
  • pada orang-orang yang ditimpa musibah  itu ada suri teladan.
  • sesungguhnya jika Allah mencintai satu kaum,maka Dia akan memberikan cubaan atas mereka.
  • ulangilah doa-doa untuk menghapuskan bencana.
  • anda perlu melakukan kebaikan dan menghasilkan-nya ,dan tinggalkanlah kekosongan dan penggangguran.
  • tinggalkanlah semua desa desus ,dan jangan percaya kepada khabar angin .
  • kedengkian dan keinginan anda yang kuat unyuk membalas dendam itu hanya akan membahayakan kesihatan anda sendiri,lebih besar daripada bahaya yang akan menimpa pihak lawan.
  • setiap musibah yang menimpa diri anda adalah penghapus dosa-dosa.
                                                                                                     copy from La Tahzan : Janganlah Bersedih Don't Be Sad


p/s Kalau hampa tak baca hampa ja yang rugi...yang membaca terima kasih bebanyak nohh :D

. hope enjoi reading . gimme one LIKE . peace yaww .

6 comments :

Original CikTeddy said...

bace buku ni mmg bg smangat =)

wannuramirah said...

untungla ~ cheq na pinjam sat buley ? ngee :D

aremarl said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Nora Silah said...

be hepi :)

nur ika said...

jgn bersedeh.....

Sarah Syahira said...

kalau sedih memang baca la tahzan ni. pengubat hati yang gundah